Субота, 23.11.2024, 08:02
Ви увійшли як Гость | Група "Гості"Вітаю Вас Гость | RSS

      Урок історії на "відмінно"

Меню сайту
Знаєте ви, що ...
І ось цей дуб, такий могутній і кремезний, тяжко захворів. Може, вийшов вже вік дуба, а може причинок» тому грунтові води, що високо піднялися після спорудження Каховської гідроелектростанції.
Форма входу
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Головна » 2011 » Березень » 18 » 18 березня - 110 років від дня народження Любомир Дмитрович Дмитерко
20:14
18 березня - 110 років від дня народження Любомир Дмитрович Дмитерко

Любомир Дмитерко

18 березня минає 90 років від дня народження лауреата Державної премії України імені Т.Г. Шевченка Любомира Дмитерка. Його творчий доробок за півстоліття у літературі складається з великої кількості поезій, п’єс, серед яких не можна не згадати знаменитого «Генерала Ватутіна», та прозових творів, зокрема — трилогії «Міст через прірву». Останнім прижиттєвим виданням став чотиритомник його творів.

У літературу Л.Дмитерко прийшов 1929 р. — поетичною збіркою «Іду». До найважливіших подій, які справили велике враження на молодого поета, була робота на Київській кіностудії (кінець 30-х рр.) де він обіймав посаду заступника директора, тобто — самого О.Довженка. В роки війни (1941—1945) Л.Дмитерко працював кореспондентом фронтової газети, усю свою творчість і публіцистичний дар віддавши справі боротьби з ворогом. Овіяна живим диханням часу, його воєнних часів несе правдиве слово учасника битви: це поезія про людину на її вогненних дорогах.

По війні Л.Дмитерко вів плідну творчу діяльність, яку йому дивом вдавалося поєднувати з адміністративною роботою у СПУ. До важливих віх його життя належать робота у засіданнях Генеральної Асамблеї ООН (1958—1962) та ЮНЕСКО (1972).

Але у багатогранній, багатожанровій діяльності письменника був ще один важливий бік — редакторський. Близько чверті століття Любомир Дмитрович очолював провідний літературний журнал СПУ «Вітчизна».

Ці менш відомі грані життя і праці письменника зберегло для сучасного читача коротке есе Леоніда Єфімова, також, на жаль, вже покійного, котрий чимало років працював під керівництвом Л.Дмитерка в редакції «Вітчизни». З нагоди ювілею публікуємо цю сторінку творчої спадщини.

Ювілейна дата — достатній привід для того, аби накласти на спогади хрестоматійний глянець. Бо час і справді стирає всі несуттєві деталі, залишаючи від людини лише бронзу... Таку, як на Байковому кладовищі, де романтизоване Дмитеркове погруддя належить уже вічності.

Але в пам’яті моїй і усіх моїх товаришів по «Вітчизні», яким поталанило працювати з Любомиром Дмитровичем, він ніколи не буде холодним монументом. Оскільки належав до того досить рідкісного типу життєлюбів, яких називають невиправними.

Народився навесні і, напевно, таки ж під щасливою зіркою. Жив цікаво. У цьому сивому патріархові до останніх днів було щось хлоп’яче, а це завжди свідчить про безпосередність та щирість почуттів. Швидко запалювався, швидко й гальмував себе, і взагалі не мав у характері тієї розсудливості, яка найчастіше приходить з роками.

Коли Любомир Дмитрович був у гарному настрої, то його було якось особливо багато в просторі (був під два метри), заповнював його шумом і сміхом. Не мав і натяку на зарозумілість, і редакційний кур’єр у його присутності почувався так само розкуто, як і «живий класик». Бувало, йдеш до нього в кабінет, а він поводиться так, ніби ти своїм візитом просто ощасливив його. Особливо коли маєш у своїй теці матеріал на кримінальну тематику, яку він любив страшенно.

Дмитерко мав свій світ захоплень й уподобань.

Він ніколи не відмовлявся від товариського застілля, до нестями вболівав за київське «Динамо» і непримиренно ставився до літературних нездар, хоча... зрідка змушений був їх друкувати. Ніхто — ані друзі, ні вороги — не зможуть заперечити, що Любомир Дмитрович завжди міг дозволити собі найбільшу людську розкіш — бути самим собою і говорити те, що думає. Тож і писати про нього треба без найменшого лицемірства.

Узявшись за ці спогади, я не зазирав ні в біографічні, ані в бібліографічні довідники. Не складатиму тут довгого реєстру Дмитеркових романів, поем, п’єс. Зупинюсь лише на тому, яким він бачився усім нам як редактор, як виконував свою важку, невдячну і навіть небезпечну роботу. Бо ще з часів Робесп’єра і до наших днів редакторам погрожують, їх шантажують, у них навіть стріляють. Не кажучи вже про відверту недоброзичливість певної категорії авторів, без яких просто-таки не існує жодна редакція.

Коли виходити з традиційних уявлень, то адміністратором Дмитерко був нікудишнім. Він цілком позбавлений типових керівних комплексів. Не звертав уваги на зовнішні ознаки дисципліни, і йому, зрештою, було байдуже, чи перебувають співробітники на своїх робочих місцях, чи бігають десь у справах — хоча час від часу, особливо «за царювання» Андропова, кидав на літучках «грізні слова», нагадуючи регулярно відвідувати «контору». Та все ж найважливішим було для нього — чи належної якості рукописи і чи своєчасно подаються, оскільки існує виробничий графік. А це, власне кажучи, і становить основний зміст роботи головного.

Дмитерко ніколи не смикав нас через дрібниці, і кожен був справді суверенним за своїм письмовим столом. Ніколи не принижував гідності підлеглих, хоч міг іноді спалахнути благородним гнівом, найчастіше безадресним. З ним завжди можна було сперечатися, але до певної межі. Дмитерко міг бути і непохитним. Органічно не терпів підвищеного тону і лише болісно морщився, почувши, як десь у приймальні галасує «відхилений» автор. Але нічого не вдієш, журнал — це не райсоцзабез... Не проводив тривалих нарад, видавав лише конче потрібні накази по редакції (типу «зарахувати-звільнити») і не любив тинятись по «коридорах влади».

Що ж тоді робив редактор «Вітчизни»? Те, що передусім і належить редакторові: читав і правив рукописи, приймав авторів і ділився з нами своїми думками, яким би він хотів бачити журнал. Журнал, якому був відданий до останнього подиху. Читав рукописи на роботі, читав удома і навіть чекаючи на свою чергу у перукарні. Бувало, напередодні якого-небудь свята вся редакція стоїть сторч головою, лише у Дмитерковому кабінеті панує цілковита тиша. Читає!

До цього зводилася вся редакторська робота — читати і правити? Розгледіти справжній талант й перепинити шлях бездарності. Це коли Любомиру Дмитровичу «викручували руки». Оцінював він рукописи безпомилково. Тим самим визначаючи лінію журналу, хоч вона досить часто й суперечила «генеральній лінії».

Дмитерко досить упевнено вів «Вітчизну» крізь усі політичні бурі, через усі підводні рифи й безперервні окрики з «великої хати». Зараз тільки дивуєшся, як зміг він в умовах тодішньої жорсткої цензури утримувати штурвал «Вітчизни» майже чверть віку, друкуючи при цьому все «крамольне», а отже, все краще, що з’являлось на українському літературному ринку.

Дмитерка неодноразово викликали «на килим». Його «проробляли» у найвищих ешелонах влади, його попереджали. Він мляво виправдовувався, повертався до редакції і... знову підписував до друку літературну «вибухівку». Після чого певний час скоса позирав на телефонний апарат. А дзвінок звідти, звідки й належить, не змушував на себе довго чекати.

Якось за одну публікацію «вліпили» «лише» догану, після чого один з її ініціаторів похмуро пожартував: «Вважайте, що одержали орден». А за друкування творів молодого Григора Тютюнника та «Собор» Олеся Гончара Дмитерка довго «проробляли» на засіданнях Політбюро ЦК КПУ і записали дві догани в особисту справу.

Кажуть, з роками наш редактор став обережніший. Либонь, так воно і було. Особливо під час чергового попередження, що доведеться все ж таки справи передавати. Але розповім про випадок, до якого сам був причетний і який свідчить про те, що і в останні роки життя інстинкт самозбереження у Дмитерка дещо не допрацьовував.

Десь, здається, влітку Любомир Дмитрович зателефонував мені додому, попросивши, щоб я прочитав роман Павла Загребельного «Південний комфорт», який готувався до друку. Прочитав з погляду юриспруденції, якою в ті часи я посилено цікавився. Буквально з перших сторінок я схопився за голову. Зважаючи на те, що це був пік тих «благословенних часів», що їх ми називаємо застійними, вихід роману міг означати і для самого автора, і для редактора лише невідворотне політичне самогубство. То був такий гострий памфлет на органи прокуратури, що за часів Сталіна за це одразу б розстріляли обох — а заодно і рецензента. Що ж до брежнєвської доби, то тут неодмінно мали настати суворі оргвисновки. Але зі своїми застереженнями я запізнився. Не встиг зробити найнеобхідніших правок, які «порятували» б охоронців законності від нечуваних звинувачень у тому, що майже всі вони або дурні, або негідники, або пристосуванці. Що не тільки не захищають права людини, а навпаки — самі на кожному кроці порушують їх. Коли я дуже схвильований прибіг до редакції, виявилося, що «Південний комфорт» ... уже в наборі. Безумство хоробрих!

Не описуватиму тут потрясіння, яке викликала в юридичних колах (та й не тільки в юридичних) поява роману у «Вітчизні». По Києву забігали юристи, збираючи підписи з вимогою піддати остракізмові «диверсійний твір». У Москві при генеральному прокурорі терміново зібрали нараду, власне кажучи, судилище, яке зажадало негайної адміністративної розправи над порушниками юридичного спокою. Не уникла «Вітчизна» розгромної рецензії і в республіканській пресі.

Увесь цей час Дмитерко був стурбований. (Він так і не дожив до виходу «Південного комфорту» окремою книжкою, що стало можливим лише у наші дні). Та ось буря трохи вщухла, і битий—перебитий редактор «Вітчизни» залишився вірний собі. «Покаявся» і схвалив до друку нарис про київську мафію, що теж було досить небезпечно. Бо тоді вважалося, що мафії у нас немає тому, що її не може бути ніколи.

Мабуть, серед усіх талантів, якими природа обдарувала Дмитерка, найбільший його талант — бути людиною. Він завжди клопотався про якихось знедолених, ніколи не забував давніх друзів, незалежно від їхніх місць у суспільній ієрархії, і обожнював свою сім’ю. Проживши на світі три чверті століття, постаріти Любомир Дмитрович так і не встиг. Стареча немічність навіть не торкнулася його. Поки не вразила хвороба. А потім тяжка, безглузда операція — відрізана разом з плечем права рука. І мученицька смерть...

Незадовго до кончини, коли від Дмитерка залишилася сама лише тінь, ми відвідали його з Володимиром Яворівським та Ігорем Малишевським у лікарні. Що ж хвилювало його в останні земні години? Невже, запитував він, доведеться залишити «Вітчизну» та оформляти пенсію? Може, ця думка і добила його остаточно?

Так, його немає з нами вже багато років (помер восени 1985-го). Але, пам’ять про нього залишилася жива і тепла. Ми, «вітчизняни», портретів Любомира Дмитровича зі стін не зняли. Понад те, увесь багатий духовний спадок, одержаний від нього, намагаємося будь-що зберегти. І на звичайних редакційних перекличках його ім’я називаємо серед живих.

Читати коментарі
Tweet

Переглядів: 822 | Додав: VLAD | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Цікаві вислови
"Всесвітня історія – це сума всього того, чого можна було б уникнути" Бертран РАССЕЛ
Наш час
Календар
«  Березень 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання Международные праздники Праздники ООН
Пошук
Архів записів