Діти, як найбільш активна й допитлива аудиторія, часто першими знайомляться з новими технологіями, такими як інтернет, випереджаючи в технічній освіченості батьків. У цьому є позитивний бік: підвищення рівня ерудиції, формування навичок спілкування з людьми. Але є й негативний: відсутність життєвого досвіду, як правило, підвищує ризик зіткнутися з онлайн-загрозами:
онлайн-насилля;
шахрайство;
порнографія;
отримання особистої інформації з метою злочинного використання
76%батьків не знають, які сайти відвідують їхні діти. А ви знаєте?
У 2009 році «Київстар» ініціював Всеукраїнське соціологічне дослід- ження «Знання і ставлення українців до питання безпеки дітей в інтернеті», яке провів Інститут соціології НАН України.
Тривожна статистика:
- понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі.
- 17% без коливань діляться інформацією про себе і свою родину – адресу, професію, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі… Нащо незнайомцям така інформація, діти, як правило, не замислюються.
- 22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих.
- 28%дітей, побачивши в інтернеті рекламу алкоголя або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11%− спробували купувати наркотики.
- Близько 14% опитуваних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги.
Дослідження «Київстар» також виявило: 87% батьків вважають, що саме вони повинні навчати дітей правилам безпеки користування інтернетом. Однак лише у 18% випадків дорослі перевіряють, які сайти відвідує дитина. Причини різні – хтось не знає, які ресурси можуть бути небезпечними, а хтось не вміє користуватися журналом відвідування сайтів. Третина батьків (32%) – хвилюються, що у дитини погіршується зір від роботи з комп’ютером, тому за-звичай обмежують дитині час користування Мережею. Тільки 11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як «дорослий» контент, азартні ігри, онлайн-насилля, кіберзлочинність.
Результати дослідження підтвердили, що батьки недостатньо обізнані, як захистити дітей і навчити їх безпечному користуванню Мережею. Цей посібник створено «Київстар» у рамках соціальної програми компанії «Безпека дітей в інтернеті», і він допоможе Вам стати більш досвідченим інтернет-користувачем дізнатися, які сайти відвідує дитина, навчити її правильній онлайн-поведінці, показати безпечні й корисні дитячі інтернет-ресурси дізнатися, які програми потрібно встановити на комп’ютер, щоб захистити дитину від онлайн-загроз.
Що роблять діти та підлітки в інтернеті?
Спілкуються – знайомляться і шукають нових друзів у соціальних мержах, чатах, беруть участь у дискусіях і віртуальних форумах.
Навчаються і розвиваються – продивляються контрольні, реферати і курсові роботи, читають новини, підвищують рівень знань, технічної і медійної освіченості.
Розважаються – грають, слухають музику, дивляться фільми і відеоролики.
У віртуальному середовищі діти та підлітки прагнуть розслабитися і аб- страгуватися від психологічних проблем реального світу, дати вихід емоціям, цікаво провести час.
Віртуальний ігровий простір дозволяє дітям реалізовувати низку базо- вих потреб: у грі, розвагах, досягненні поставленої мети, саморозвитку, розвитку позитивних якостей, сміливості, вмінні долати перешкоди, поразки і невдачі; потреби у повазі та самоповазі, потреби в автономії, у протесті проти існуючих правил, знятті соціальних табу; потреби у домінуванні; потреби в агресії та запобіганні небезпеки і т. ін За статистикою:
- Школярів цікавлять такі ресурси Мережі, як YouTube, Google и Facebook, Wikipedia, eBay и MySpace, а також фан-сайти.
- Хлопчики легше сприймають інформацію, що несуть зображення, а дівчата надають перевагу текстам.
- Для дівчаток найбільша складність – це навігація сайтів і особливості користування ресурсами інтернет. Хлопчики швидше орієнтуються в ресурсах сайтів і в навігації.
- Дівчата під час роботи з комп’ютером звертаються за допомогою до дорослих, а хлопчики намагаються самостійно розібратися у проблемі та знайти рішення.
- Хлопчики віддають перевагу інтернет-магазинам, іграм і «дорослим» ресурсам, а дівчата – музичним сайтам, розважальним ресурсам і сайтам, присвяченим відомим особистостям.
- До соціальних мереж хлопчики і дівчата виявляють однаковий інтерес.
- Хлопчики частіше за дівчат відвідують порнографічні сайти і сайти з еротичним змістом
Рекомендовано Вченою радою Інституту психології ім. Г.С. Костюка Національної АПН України, протокол № 8 від 27 серпня 2010 року.
|